Nokia definiert den Markt für digitale Karten neu: Vorstellung von HERE als neue Marke für ortsbezogene Dienste und Karten

Nokia erweitert seine Dienste über Endgeräte und Betriebssysteme hinweg.
Nokia gibt neue Partnerschaft mit Mozilla sowie geplante Akquisition von earthmine, einer Firma für 3D-Erfassung,  bekannt.

Rechtsunverbindliche Übersetzung der englischen Pressemitteilung „Nokia redefines digital map landscape by introducing HERE as new brand for its location and mapping service” vom 13. November 2012, die Sie unter http://press.nokia.com/press-release/ finden.

San Francisco,13. November 2012 – Nokia hat heute HERE vorgestellt, den ersten ortsbezogenen Cloud-Dienst, mit dem Ziel die weltbesten Karten- und ortsbezogenen Dienste über verschiedene Endgeräte und Betriebssysteme hinweg anzubieten. Mit der neuen Marke HERE möchte Nokia eine neue Generation an ortsbezogenen Diensten und Geräten aus der Taufe heben, die die mobile Nutzungserfahrung für Menschen überall noch persönlicher machen.

“Die Menschen möchten hervorragende Karten und mit HERE  können wir ihnen die Nokia Locationdienste bieten, die es ihnen ermöglichen, ihre Welt noch besser zu entdecken, zu erforschen und mit anderen zu teilen“, sagte Stephen Elop, Nokia President und CEO. „Gleichzeitig können wir mit HERE unsere 20-jährige Expertise in ortsbezogenen Diensten auf neue Endgeräte und Betriebssysteme bringen, die über die von Nokia hinausgehen. Als Ergebnis werden noch mehr Menschen von unseren führenden Location- und Kartendiensten profitieren und auch zu diesen beitragen können.“

Ortsbezogene Dienste über Nokia hinaus vorantreiben

Um die Verfügbarkeit seiner ortsbezogenen Dienste zu erweitern, stellt Nokia eine Anwendung für iOS unter der Marke HERE vor. Basierend auf HTML5 wird dies auch Offline-Funktionalität, sprachgeführte Fußgängernavigation sowie Informationen zum  öffentlichen Nahverkehr beinhalten. Wir erwarten, dass die App im Apple App Store in den nächsten Wochen zum kostenlosen Download verfügbar sein wird.

Nokia hat auch eine strategische Partnerschaft mit Mozilla bekanntgegeben, um neue ortsbezogene Dienste auch auf Firefox zu bringen. Dazu plant Nokia im kommenden Jahr eine erste mobile Webversion von HERE Maps auf dem neuen Firefox OS anzubieten. Beide Firmen arbeiten eng zusammen, um Kunden die beste Nutzungserfahrung von Maps auf dem Firefox OS zu bieten.

“Mozilla is a leader in HTML5, building the Web as a platform for developing compelling applications, and location is a key part of that platform,” said Jay Sullivan, Mozilla Vice President of Products. “We are excited to work with Nokia as the combination of Firefox OS and HERE’s location platform provides rich possibilities for mobile application developers to create amazing experiences for users.”

Nokia hat auch eine Android basierte Referenz-App gezeigt und Pläne bekannt gegeben, die Karten APIs für Android OEM´s Anfang 2013 verfügbar zu machen. Dies wird Partnern ermöglichen, ortsbezogene Dienste für Android auf Basis von Nokias führenden Location-Inhalten zu entwickeln.

Innovation in der modernen Kartenerstellung

Um die 3D-Fähigkeiten von HERE voranzutreiben, plant Nokia die Akquisition von earthmine, mit Hauptsitz in Berkeley, Kalifornien. Die Technologien des Unternehmens zur 3D-Erfassung werden integraler Bestandteil bei der Erstellung von HERE 3D-Karten.  Nokia erwartet den Abschluss der Transaktion bis Ende 2012.

“Die Erstellung von Karten ist nicht einfach, aber Location hat das Potenzial zu revolutionieren, wie wir Technologien nutzen, um mit unserem Umfeld zu interagieren“, sagt Michael Halbherr, Executive Vice President, Location & Commerce und verantwortlich für die HERE Marke. „Das ist der Grund, warum wir in diesem Bereich investiert haben und auch weiterhin in ortsbezogene Dienste investieren werden, um hier das weltbeste Angebot voranzutreiben, das mit nichts vergleichbar sein wird, was der Markt derzeit zu bieten hat.“

LiveSight um mehr aus der realen Welt zu sehen

Als ein Teil der heutigen Bekanntmachungen hat Nokia LiveSight vorgestellt – eine Technologie, die auf einer höchst akkuraten 3D-Darstellung der Welt basiert. LiveSight bietet sehr präzise und intuitive Augmented Reality. Dabei nutzt LiveSight die Kamera des Smartphones als Sucher und ermöglicht so die Entdeckung der Umgebung durch einfaches Anheben des Endgerätes. Nokia City-Kompass, exklusiv für Nokia Lumia Smartphones entwickelt, ist die erste Applikation, die eine LiveSight Nutzererfahrung bietet.

“Establishing a new brand is the right move for Nokia in the map and location business.  Nokia’s assets in this space are world class. We believe mapping and location will be increasingly important to developing next generation devices and services across a wide array of segments”, said Crawford Del Prete, EVP and head of worldwide research at IDC.

Berlin ist neben Boston und Chicago mit über 600 Mitarbeitern einer der Hauptstandorte für die Entwicklung von Nokias Location & Commerce Diensten.

FORWARD-LOOKING STATEMENTS
It should be noted that certain statements herein that are not historical facts are forward-looking statements, including, without limitation, those regarding: A) the expected plans and benefits of our partnership with Microsoft to bring together complementary assets and expertise to form a global mobile ecosystem for smartphones; B) the timing and expected benefits of our new strategies, including expected operational and financial benefits and targets as well as changes in leadership and operational structure; C) the timing of the deliveries of our products and services; D) our ability to innovate, develop, execute and commercialize new technologies, products and services; E) expectations regarding market developments and structural changes; F) expectations and targets regarding our industry volumes, market share, prices, net sales and margins of our products and services; G) expectations and targets regarding our operational priorities and results of operations; H) expectations and targets regarding collaboration and partnering arrangements; I) the outcome of pending and threatened litigation; J) expectations regarding the successful completion of  restructurings, investments, acquisitions and divestments on a timely basis and our ability to achieve the financial and operational targets set in connection with any such restructurings, investments, acquisitions and divestments; and K) statements preceded by “believe,” “expect,” “anticipate,” “foresee,” “target,” “estimate,” “designed,” “aim”, “plans,” “intends,” “will” or similar expressions. These statements are based on management’s best assumptions and beliefs in light of the information currently available to it. Because they involve risks and uncertainties, actual results may differ materially from the results that we currently expect. Factors that could cause these differences include, but are not limited to:  1) our success in the smartphone market, including our ability to introduce and bring to market quantities of attractive, competitively priced Nokia products that operate on the  Windows Phone operating system that are positively differentiated from our competitors’ products, both outside and within the Windows Phone ecosystem; 2) our ability to make Nokia products that operate on the Windows Phone operating system a competitive choice for consumers, and together with Microsoft, our success in encouraging and supporting a competitive and profitable global ecosystem for Windows Phone products that achieves sufficient scale, value and attractiveness to all market participants; 3) reduced demand for, and net sales of, Nokia products that operate on the Windows Phone 7 operating system in anticipation and availability of Nokia products with the new Windows Phone 8 operating system; 4) the difficulties we experience in having a competitive offering of Symbian devices and maintaining the economic viability of the Symbian smartphone platform during the transition to Windows Phone as our primary smartphone platform; 5) our ability to effectively and timely implement planned changes to our operational structure, including the planned restructuring measures, and to successfully complete the planned investments, acquisitions and divestments in order to improve our operating model and achieve targeted efficiencies and reductions in operating expenses as well as our ability to accurately estimate the related restructuring charges and restructuring related cash outflows; 6) our future sales performance, among other factors, may require us to recognize allowances related to excess component inventory, future purchase commitments and inventory write-offs  in our Devices & Services business;  7) our ability to realize a return on our investment in next generation devices, platforms and user experiences; 8 ) our ability to produce attractive and competitive devices in our Mobile Phones business unit including feature phones and devices with more smartphone-like features such as full touch devices, in a timely and cost efficient manner with differentiated hardware, software, localized services and applications; 9) the intensity of competition in the various markets where we do business and our ability to maintain or improve our market position or respond successfully to changes in the competitive environment; 10) our ability to retain, motivate, develop and recruit appropriately skilled employees; 11) the success of our Location & Commerce strategy, including our ability to establish a successful location-based platform, extend our location-based  services across devices and operating systems, provide support for our Devices & Services business and create new sources of revenue from our location-based services and commerce assets; 12) our actual performance in the short-term and long-term could be materially different from our forecasts, which could impact future estimates of recoverable value of our reporting units and may result in impairment charges; 13) our success in collaboration and partnering arrangements with third parties, including Microsoft; 14) our ability to increase our speed of innovation, product development and execution to bring new innovative and competitive mobile products and location-based or other services to the market in a timely manner; 15) our dependence on the development of the mobile and communications industry, including location-based and other services industries, in numerous diverse markets, as well as on general economic conditions globally and regionally; 16) our ability to protect numerous patented standardized or proprietary technologies from third-party infringement or actions to invalidate the intellectual property rights of these technologies; 17) our ability to maintain and leverage our traditional strengths in the mobile product market if we are unable to retain the loyalty of our mobile operator and distributor customers and consumers as a result of the implementation of our strategies or other factors; 18) the success, financial condition and performance of our suppliers, collaboration partners and customers; 19) our ability to manage efficiently our manufacturing and logistics, as well as to ensure the quality, safety, security and timely delivery of our products and services; 20) our ability to source sufficient amounts of fully functional quality components, sub-assemblies, software and services on a timely basis without interruption and on favorable terms; 21) our ability to manage our inventory and timely adapt our supply to meet changing demands for our products; 22) any actual or even alleged defects or other quality, safety and security issues in our products; 23) the impact of a cybersecurity breach or other factors leading to any actual or alleged loss, improper disclosure or leakage of any personal or consumer data collected by us or our partners or subcontractors, made available to us or stored in or through our products; 24) our ability to successfully manage the pricing of our products and costs related to our products and operations; 25) exchange rate fluctuations, including, in particular, fluctuations between the euro, which is our reporting currency, and the US dollar, the Japanese yen and the Chinese yuan, as well as certain other currencies; 26) our ability to protect the technologies, which we or others develop or that we license, from claims that we have infringed third parties’ intellectual property rights, as well as our unrestricted use on commercially acceptable terms of certain technologies in our products and services; 27) the impact of economic, political, regulatory or other developments on our sales, manufacturing facilities and assets located in emerging market countries; 28) the impact of changes in government policies, trade policies, laws or regulations where our assets are located and where we do business; 29) the potential complex tax issues and obligations we may incur to pay additional taxes in the various jurisdictions in which we do business and our actual or anticipated performance, among other factors, could result in allowances related to deferred tax assets; 30) any disruption to information technology systems and networks that our operations rely on; 31) unfavorable outcome of litigations;  32) allegations of possible health risks from electromagnetic fields generated by base stations and mobile products and lawsuits related to them, regardless of merit; 33) Nokia Siemens Networks ability to implement its new strategy and restructuring plan effectively and in a timely manner to improve its overall competitiveness and profitability; 34) Nokia Siemens Networks’ success in the telecommunications infrastructure services market and Nokia Siemens Networks’ ability to effectively and profitably adapt its business and operations in a timely manner to the increasingly diverse service needs of its customers; 35) Nokia Siemens Networks’ ability to maintain or improve its market position or respond successfully to changes in the competitive environment; 36) Nokia Siemens Networks’ liquidity and its ability to meet its working capital requirements; 37) Nokia Siemens Networks’ ability to timely introduce new competitive products, services, upgrades and technologies; 38 ) Nokia Siemens Networks’ ability to execute successfully its strategy for the acquired Motorola Solutions wireless network infrastructure assets; 39) developments under large, multi-year contracts or in relation to major customers in the networks infrastructure and related services business; 40) the management of our customer financing exposure, particularly in the networks infrastructure and related services business; 41) whether ongoing or any additional governmental investigations into alleged violations of